Повернутись на головну сторінку

Чим відрізняються комерційні закупівлі від державних?

Головною відмінністю комерційних закупівель є те, що організатором таких закупівель виступає не держава або державні підприємства, а будь-які комерційні структури.

Тендер (від англ. "tender" - заявка на підряд, яка подається на конкурсній основі) – обов'язкова процедура для державних структур і підприємств України при проведенні державних закупівель. Подібні закупівлі проходять в системі ProZorro для забезпечення рівних умов для учасників державних торгів з метою мінімізації ризиків корупційного впливу. Проходження такої процедури є обов'язковим для укладення контракту між бізнесом і державним підприємством.

Закупки або "закупівля" (від англ. "procurement", "purchasing") – це процес придбання товарів замовником, включає в себе ряд етапів:

Закупівлі – складова процесу логістики. Використовується ще один термін - "постачання", який ширше за значенням ніж "закупівлі". Постачання – частина логістики, яке охоплює закупівлю, склад, транспортування, оприбуткування товарів, внутрішній контроль та зберігання закупленого. Також використовується як синонім терміну "вхідна логістика" або "закупівельна логістика".

Державні тендери

B2G (Business To Government) – це закупівлі, які проводяться державними підприємствами за бюджетні кошти з метою придбання товарів або послуг у представників бізнесу. Особливістю таких закупівель є дотримання норм законодавства та порядок проведення через систему ProZorro (публічні закупівлі). Норми законів України про державні закупівлі (Закон України "Про державні закупівлі", номер 922-VIII від 25.12.2015) визначають також порядок публікації тендерних заявок, прийому пропозицій від потенційних учасників і їх подальшого розгляду.

90% умов і процедур займає юридична та бухгалтерська документація, а також все, що пов'язано з досвідом роботи компанії-учасника. Для участі в державному тендері необхідно підготувати документи, завантажити їх на майданчик і підтвердити їх достовірність ЕЦП (електронно цифровим підписом). У більшості випадків замовник запитує оригінали документів, завірені підписом і печаткою, а також скан-копії ліцензій, сертифікатів, дозволів та інших документів.

Спілкування постачальника із замовником не завжди проходить через тендерний майданчик. Однак результати державних закупівель завжди повинні публікуватися у відкритому доступі. Так, замовник викладає протокол визначення підсумків конкурсу із зазначенням інформації про учасників і наданих пропозицій.

Види, відмінності та класифікація тендерів

Залежно від бюджету закупівлі:

Допорогові (от англ. “Below-threshold procurements”) Надпорогові або понадпорогові (от англ. “Above-threshold procurements”)
Закупівлі товарів, послуг або робіт не повинні перевищувати 🔻50 тис.грн. (Нова редакція 2020 року).

Мінімальна прохідна кількість учасників: 1
Закупівлі, розмір бюджету яких перевищує 🔺50 тис.грн., здійснюються у формі відкритого електронного тендера.

Мінімальна прохідна кількість учасників: 2

Залежно від предмета закупівлі:

Товар Послуга Робота

Залежно від типу процедури:

Відкриті електронні торги Процедура переговорів Конкурентний діалог
Базова процедура державних закупівель. Процедура неконкурентної закупівлі, застосовується, як виняток, (відповідно до 2 частини статті 40 Закону України "Про державні закупівлі").

У разі необхідності здійснення закупівлі в з особливих причин: економічних чи соціальних обставин, які унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення тендеру.

Не проводиться аукціон. Терміни проведення закупівлі мінімальні – від 6 до 11 днів. Немає необхідності в підготовці і публікації тендерної документації.
Процедура проведення індивідуальних або групових переговорів з учасниками тендеру, застосовується, як виняток, (згідно розділу V Закону України "Про державні закупівлі").

У випадках коли:
1) замовник не може визначити вид необхідних послуг / технічні / якісні характеристики робіт;
2) замовник закуповує консультаційні, юридичні послуги, розробку ІС (інформаційних систем), ПО (програмного забезпечення або продуктів), проведення наукових досліджень, розробок, експериментів, виконання будівельних або дослідно-конструкторських робіт.

Проводиться в два етапи в форматі "аукціону на пониження".

Окремий вид тендера – рамкові угоди. Дозволяють визначити постачальників для майбутньої участі в регулярних закупівлях.

Старт торгів – оголошення про закупівлі

Початковий етап проведення державних торгів з боку замовника – оголошення про закупівлі. Публікується та розміщується на авторизованих електронних майданчиках ProZorro

Оголошення включає:

Подача заявок від учасників тендеру

Для участі в державних закупівлях обов'язковою умовою є реєстрація компанії постачальника і оплата комісії. Вартість участі залежить від очікуваної вартості закупівель і коливається в діапазоні від 17 до 3400 грн. Оплата обов'язково повинна проводитися з розрахункового рахунку компанії, яка буде брати участь у тендері.

Мінімальний час проведення торгів: 10 днів. У цей період постачальники можуть задавати уточнюючі питання закупнику, що стосуються змісту, умов та документації закупівлі. Регламент передбачає відповідь замовнику до 3 днів. У цей період можуть змінюватися умови, вимоги і з'являтися доповнення. В такому випадку термін подачі пропозицій автоматично продовжується на 7 днів. Постачальник отримує повідомлення про зміну умов, після чого може оновити пропозицію, або відкликати заявку.

Якщо критерії щодо мінімальної кількості учасників не дотримані, такий тендер скасовується. У сверхпороговое закупівлі при подачі пропозицій від двох і більше учасників, оголошується "аукціон на пониження ціни".

Проведення аукціону

Під час проведення аукціону електронна система державних закупівель розкриває ціни, що поступають від учасників тендеру. Торги можуть проходити в кілька етапів, в кожному з яких постачальнику виділяється час і черговість надання пропозиції. Кожен наступний етап починається з мінімально запропонованої ціни.

Оцінка пропозицій та укладення договору

Після фінального етапу ставок тендерного аукціону система розкриває всі пропозиції для учасників. Відкриття цін, умов надання закупівлі, тендерної документації та інших кваліфікаційних документів потенційних виконавців. На підставі цих даних замовником проводиться оцінка пропозицій.

Головним критерієм тендерної оцінки є економічна вигода. Першочергово розглядаються заявки з найнижчою ціною. Згідно з регламентом закупівель замовник може взяти додатково 5 днів на вивчення кращої пропозиції. У деяких випадках строк продовжується до 20 днів.

Якщо документація кандидата повністю відповідає умовам заявлених в торгах, замовник має право оголосити його переможцем. На цьому процедура проведення тендеру вважається завершеною.

Далі слідує публікація офіційного оголошення про наміри замовника укласти договір. Система ProZorro інформує тих, хто програв за результати тендеру. Той, хто програв може подати заперечення до Уповноваженого комітету, якщо виявлені порушення чинного законодавства. При відсутності скарг замовник та виконавець підписують договір.

Процедура підписання договору проводиться не пізніше, ніж через 20 днів після офіційної заяви про намір сторін. На цьому торги закриваються.

Всі рішення, які були прийняті в ході проведення тендеру в Україні, оформляються у формі протоколу Уповноваженого органу або тендерного комітету.

Комерційні закупівлі

B2B (Business To Business) – це закупівлі, які проводяться комерційними організаціями за своїми правилами, що не суперечить законодавству і з використанням власних фінансових коштів.

Проблематика сектору

Складно повірити, що ще кілька років тому більшість українських компаній не використовували системи автоматизації закупівель. Потужним стимулом автоматизації закупівель для бізнесу стало впровадження проекту ProZorro державних (публічних) закупівель. Однак практика використання даного інструментарію виключно в комерційних (B2B) закупівлях показала слабку ефективність і ускладнення процесів.

Унікальність профільних рішень

Один з таких прикладів – закупівлі в будівництві. Для збільшення прибутковості будівельним компаніям необхідно ретельно регулювати закупівлі. На відміну від державних закупівель на відділ постачання лягає несумірне навантаження та відповідальність за результат. Короткі терміни, десятки об'єктів будівництва, велика кількість закупівель, контроль якості, логістика та оплата. Імовірність помилки та людського фактору занадто висока. Кожен день – виклик відділу постачання компанії.

Завдяки впровадженню сервісу електронних закупівель RATE.UA закупники:

Система електронних закупівель RATE.UA реалізована на унікальних принципах роботи, гнучка і адаптивна під реальні потреби бізнесу.

Початок роботи

Реєстрація закупника Реєстрація постачальника
Налаштуйте платформу під свої бізнес потреби – розподіліть ролі ваших співробітників: від виконроба до бухгалтерії. Виберіть категорії та призначте відповідальних менеджерів для роботи з новими партнерами-закупниками.

Завдяки впровадженню сервісу наші партнери значно збільшують показники прибутковості, використовуючи тих же людей і ті ж ресурси. Можливості:

Торги вже проходять

Категорії товарів і послуг, які вибрав постачальник гарантовано забезпечать надходження запитів від компанії-забудовника.

Як працюють комерційні закупівлі?

🙋‍♂️ Оголошення закупівлі.
📩 Не пропустіть повідомлення.
  • Заявка вже пройшла основні етапи узгодження.
  • План бюджету затверджений.
  • Постачання чекає пропозицій.
  • Прораб очікує поставки матеріалів на об'єкт будівництва.
📥 Проведення торгів.
🧭 Середній час: 1-2 дні.
  • Заявка максимально деталізована: категорія, найменування, кількість, логістика, форма оплати тощо.
  • Постачальники вказують ціни на товари або послуги.
🥈 Два раунди торгів.
  • Збір пропозицій протягом робочого дня.
  • Можливість уточнення деталей заявки безпосередньо у закупника.
  • Доступ до зміни цін і умов пропозиції.
  • Немає в наявності? Запропонуйте аналоги, одну або кілька позицій, які будуть цікаві закупнику.
  • Система визначає автоматично визначає учасників другого раунду і звітує підсумків.
  • У другому раунді постачальник може відкоригувати ціну та інші умови.
🥇 Визначення переможця
  • За підсумком двох раундів система надає звіт та рекомендації щодо вибору постачальника, закупник обирає кращу пропозицію.
  • Критерії вибору залежать від ціни, відповідності асортименту, умов доставки та оплати.
🤝 Рахунок-фактура, договір, оплата
  • Постачальник отримує повідомлення.
  • Електронний документообіг дозволяє працювати з файлами будь-яких типів, вести облік операцій і контроль поставки.

Головною перевагою сервісу електронних закупівель RATE.UA є те, що він не тільки постійно розвивається і розширює можливості, а й є чутливим до потреб користувачів в режимі реального часу.

Інші статті